Parašu galite patvirtinti, kad pritariate alkoholio kontrolės įstatymo pataisoms
Vyriausioji rinkimų komisija vienbalsiai priėmė sprendimą patvirtinti iniciatyvinę grupę Alkoholio kontrolės įstatymo keitimui surenkant 50 tūkst. parašų. Taip pat nutarė parašų rinkimo lapus išduoti iniciatyvinei grupei „Už blaivią".
Keliamas naujas tikslas: surinkti ne tik būtinus 50 000, bet ir kuo daugiau, kad būtų parodyta: visuomenė nori šią problemą spręsti iš esmės. Ir viešajam interesui turinčios tarnauti institucijos - Seimas, Vyriausybė privalo problemą spręsti ne alkoholio pramonės nurodomais būdais, o mokslo pateikiamomis rekomendacijomis.
Inicijuojamo įstatymo preambulėje teigiama: „Alkoholio kontrolės įstatymu siekiama užtikrinti mokslu pagrįstą alkoholio kontrolę, sumažinti alkoholinių gėrimų prieinamumą ir vartojimą. Vadovaujantis Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijomis, remiantis pasaulio ir Lietuvos mokslininkų išvadomis, imamasi veiksmingų alkoholio vartojimo mažinimo priemonių". Pati iniciatyva kilo po to, kai šioje srityje dirbantys pamatė, kaip ši Vyriausybė alkoholio vartojimo mažinimo po tragiškų įvykių veiksmų planą ėmėsi ruošti pasitelkdama alkoholio pramonės atstovus, rengė su jais susitikimus, o į ekspertinių organizacijų raštus net biurokratiškai neatsakė, kas privalu pagal įstatymus. Būtent tą dieną, kai buvo svarstomas Vyriausioje rinkimų komisijoje iniciatyvinės grupės klausimas, žiniasklaidai „paleistas" Lietuvos pramonininkų konfederacijos užsakytas „tyrimas", kuriame teigiama, kad pagrindinė problema ne Lietuvoje girtaujantys žmonės, o atvykę turistai, kurie čia tiek išgeria, kad net iškreipia statistiką, padaro Lietuvą nepatrauklią turistams.
Aktyvūs visuomenės atstovai, ekspertai sako, kad aukštas alkoholio suvartojimo lygis būtent žlugdo ekonomiką, neleidžia visuomenei darniai vystytis, turi baisias pasekmes žmonių sveikatai.
SIŪLOMOS ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO PATAISOS
Specializuotos alkoholio parduotuvės:
- Skandinavijos šalių praktika. Skandinavijos gyventojai ją palaiko. Paprasčiau apmokyti darbuotojus tikrinti amžių, išvengti konfliktų, neparduoti girtiems. Paprastesnė kontrolė.
- Į tokias parduotuves neįleidžiami vaikai, jos įrengiamos atskirai, pardavimo vieta filmuojama.
- Tai mažintų pardavimo vietų skaičių ir sugriežtintų reikalavimus pardavimo vietoms.
Pardavimo amžiaus didinimas:
- JAV nustatytas net 21 metų amžius, Lietuvoje siūloma 20 metų, nes 12 klasėje dauguma mokinių turi 18 ar net 19 metų. Jie aprūpina alkoholiu ir nepilnamečius savo draugus.
- 20 metų amžiaus riba labai apribotų mokyklinio amžiaus vaikų alkoholio įsigijimą.
- Moksliniai tyrimai rodo, kad pradėjus alkoholį vartoti iki 16 metų, net apie 40 proc. vartotojų tampa priklausomais nuo alkoholio, tuo tarpu pradėjus vartoti 20 metų ar vyresniame amžiuje, priklausomais tampa jau tik apie 10 proc. vartotojų. T.y. skirtumas yra 4 kartai.
- Įstatyme numatyta, kad iš asmenų, atrodančių jaunesniais nei 25 metai, būtų privaloma reikalauti amžių įrodančio dokumento. Tai palengvintų pardavėjų darbą ir išplėstų asmenų ratą, iš kurio būtų reikalaujama patvirtinti amžių.
Alkoholinių gėrimų reklamos draudimas:
- Visiškai nelogiška reklamuoti prekę, kurios vartojimą valstybė yra įsipareigojusi mažinti.
- Moksliniai tyrimai parodė, kad vaikai, matantys alkoholinių gėrimų reklamą, anksčiau pradeda vartoti alkoholinius gėrimus (o tai vėliau siejasi su didesniu skaičiumi alkoholikų), o tie, kurie jau vartoja, matydami reklamą suvartoja didesnius kiekius.
- Daliniai apribojimai nesudaro jokių galimybių nuo alkoholio reklamos apsaugoti vaikus.
- Dauguma reklamų nepateikia jokios informacijos apie produktą, išskyrus jo pavadinimą ir su produktu nesusijusią vartotojų emocijas veikiančią informaciją. Visą su produkto pavadinimu ir jo sudėtimi susijusią informaciją, pirkėjas gali gauti ir pardavimo vietoje.
- Pasaulinė ir Lietuvos praktika tabako ir alkoholio srityse rodo, kad daliniai reklamos draudimai yra mažai efektyvūs, juos sunku kontroliuoti ir prižiūrėti, o bausmių išieškojimas brangiai kainuoja valstybei. Visiškas reklamos draudimas šias problemas išsprendžia.
Parduotuvių atstumas iki ugdymo įstaigų:
- Siūlomas bent 200 metrų atstumas, kad alkoholio prekybos vietos nebūtų atidaromos visiškai už ugdymo įstaigų tvoros, kur ne tik patys vaikai turi geras galimybes per trumpą laiką pasiekti alkoholinius gėrimus, tačiau tokios vietos neretai yra ir alkoholio vartojimo problemų turinčių asmenų susibūrimo vieta, kas daro vaikų aplinką nesaugią, o ir patys probleminiai alkoholio vartotojai neretai sutinka už papildomą mokestį nupirkti alkoholio vaikams.
Norintieji pasirašyti „Piliečių parašų rinkimo lape", prašome kreiptis į Anykščių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biurą J. Biliūno g. 19, Anykščiai, tel.: 8 640 47123, el. paštu: vsbiuras.anyksciai@gmail.com.
Kontaktinis asmuo: visuomenės sveikatos biuro direktorė Lina Pagalienė.
Parengta pagal Anykščių rajono savivaldybės sveikatos biuro ir iniciatyvinės grupės informaciją